آسیب های ورزش ژیمناستیک

نوشته شده توسط:صادق رحمانی | ۵ دیدگاه

آغاز یک آسیب در ورزشکار ژیمناستیک :

آسیب های پشت در ورزشکاران نوجوان از تکرار حرکات بدنی فشار زا ایجاد می شود، مثل خم شدن و چرخیدن ، که می تواند سبب آسیب برای ستون فقرات شود. خطر آسیب کمر مخصوصاً در طی تمرین شدید جایی که بدن خیلی خسته می شود و اجازه برای حفاظت کمر ندارد به اوج می رسد. تکنیک های غلط به کار گرفته شده در حرکات ، ضعف عضلات شکم و ضعف استقامت پا بعضی از موارد آسیب هستند. استخوان ها در پشت، یا مهره های کمر یک نوجوان توسعه یافته بیشتر مستعد این آسیب است.

فعالیت های ورزشی شدید لیگامنت ها و عضلات فراگرفته ستون فقرات را کش می دهد. همان طور که این استخوان ها به نسبت یکسانی رشد نمی کنند، فشار بر روی این لیگامنت ها و عضلات ایجاد می شود که باعث افزایش فشار بر روی ستون فقرات می شود. حرکات ورزشی مشکل مثل فرود پشتک از موارد عمده آسیب های ستون فقرات است. یک ژیمناست اگر فرود بدی بر روی یک سطح سخت داشته باشد ، یا یک غواص در حین فرد درآب حوادثی برایش پیش می آید که منجر به آسیب ستون فقرات می شود..........

به ادامه مطلب مراجعه کنید

مرحله تعیین آسیب که از اهمیت بالایی برخوردار است :

اسپاندیلولیز و اسپاندلولیزیس – اسپاندیلولیز یک اصطلاح است که برای شکستگی جانبی یک قسمت نازک از استخوان مهره اینترتیکولاریس استفاده می شود. اسپاندیلولیزیس زمانی اتفاق می افتد که هر دو طرف اینترتیکولاریس شکسته است و به قطعه ای از مهره آسیب زده است و آن را به سمت جلو حرکت داده است و به قطعه دیگر ساییده شده است. شکستگی های مهره از فشار های غیر ضروری واقع بر مهره ایجاد می شود. هایپر اکستنشن کمر، مثل خم کردن کمر که توسط ژیمناست ها انجام می شود، منجر به این گونه شکستگی ها می شود.

فتق دیسک – دیسک های کمری متشکل از فیبرهای بافت کشسانی هستند که هر کدام مرکز ژل مانندی را فرا     گرفته اند. بازگشت آسیب کمر دلیل شایع فتق دیسک در نوجوانان است. قطعات کمری وقتی هم تراز نباشند ، باعث می شود که پالپوس نوکلئوس ژل مانند به جانب خارج بر آمده شود. این فشارهایی که بر روی عصب درستون فقرات واقع می شود ، سبب درد ناتوان کننده می شود.

به طور عادی به زائده مهره ای سر خورده یا دیسک سر خورده رجوع می شود، می تواند از شرایطی منجر شود که شخص وزنه سنگینی بلند می کند یا از تمرین ژیمناستیک متأثر شده است

راه های کاستن از خطر آسیب های ژیمناستیک :

*به یک دکتر برای معاینه پزشکی قبل از شروع تمرین ژیمناستیک مراجعه کنید. تست جسمانی: آمادگی جسمانی شاگردتان را برای ورزش اندازه بگیرید و هر خطر خاص آسیبی که ممکن است داشته باشد را تعیین کنید .

*خودتان یا شاگردتان را با اسباب و لوازم بی خطر و ایمن مجهز کنید، و مطمئن شوید که آنها در طی تمرین و مسابقه آن را می پوشند. ژیمناست جوان شما به گاردهای مچ، دستکش، کفش ویژه و لایی احتیاج دارید.

*هر زمانی که شما به خود یا شاگردتان به آسیب مشکوک شدید فوراً به یک پزشک مراجعه کنید. همه نظرات پزشکی را برای بازگشت سریع تر دنبال کنید و قبل از اینکه به خودتان اجازه دهید به تمرین فصل یا رقابت بازگردید یک ارزشیابی مثبت پزشکی بگیرید.

مورد مهم دیگر این است که همه فعالیت های ورزشی در اولین مرحله وجود درد متوقف شود. جعبه کمک های اولیه را در همه جلسات تمرین و رقابت ها بیاورید. با مربی تان کار کنید. مطمئن شوید که مربی از خطرات آسیب خاصی که ژیمناست های جوان با آن روبه رو هستند آگاه است ، و مکرراً تأکید کنید که نیاز به ایمنی دارید.

*آغاز مسابقه یا تمرین، آزمایش کنید. تجهیزات باید برای پیشگیری از آسیب و برخورد در شرایط خوب و مناسب باشند. کف زمین باید کف پوش محکم و ثابت داشته باشد تا پایه هر وسیله ای ثابت باشد . مطمئن شوید که زمانی که اجرای جدید دارد یا مانوری را انجام می دهد شاگرد شما از پوشش مناسب و ایمن استفاده کند. مصر باشید زمانی که شاگرد شما حرکت جدیدی را یاد می گیرد ، یا حرکت سختی را می آموزد نقطه ها نمایش داده شود . کمک کننده ها در طی تمرین و رقابت در مواردی که شاگرد شما می خواهد فرود بیاید مورد نیاز هستند.

* شاگردتان را با بیان کردن کارهایش در اجراهای پیچیده یا مانورهای سخت حمایت و پشتیبانی کنید. مربی از ترس شاگرد در انجام حرکاتی که او برای انجام آن آماده نیست پیشگیری کند.

* مهم است که ژیمناستیک برای شاگردتان یک فعالیت لذت بخش باشد . تأکید کردن زیاد برای برنده شدن می تواند باعث استرس شاگردتان و افزایش خطر آسیب شود.

تبیین انواع آسیب در جوانان و نوجوانان :

آناتومی ستون فقرات و رشد استخوان : ستون فقرات از استخوان های قطعه قطعه تشکیل شده است که مهره نامیده می شود و بین مهره ها دیسک وجود دارد که بین هر قطعه قرار دارد با یک ماده ژلاتینی به نام پالپوسس نوکلئوس پر شده است . دیگر مهره ها ، به بالا تنه اجازه حرکات انعطافی را می دهند. در همان زمان از ستون فقرات مراقبت می کنند.

صفحات رشد در انتهای استخوان های بچه ها وجود دارد که فیزز نامیده می شود. این صفحه ها به عنوان صفحات رشد در طی کودکی ونوجوانی نام گذاری می شوند. همان طور که سن بچه ها بالا می رود فیزز ها شروع می کنند به استخوانی شدن و استخوان ها رشد می کنند. برای مردان سن بلوغ اسکلتی 18 سال و برای زنان 16 است.

آسیب های کمر در ژیمناستیک

ژیمناستیک یک ورزشی است که نیاز به تمرین منظم و مرتب با درجه بالا دارد . نتیجه این که یک آسیب جدی درگیر در ستون فقرات یا آسیب استخوان پشت ، مخصوصاً در بین نوجوانان شایع است. ژیمناست ها باید احتیاط کنند تا خطر آسیب کمر را کاهش دهند.

فساد دیسک

تأثیرات دوره طولانی ورزش ژیمناستیک می تواند منجر به فساد دیسک شود یا همان طور که آن به بیماری دیسک فاسد شده مشهور است به عنوان یک سندرم دیسکی که سبب درد می شود شناخته می شود. بیماری دیسک فاسد شده کمری معمولاً با یک پیچش شروع می شود، کمر آسیب می بیند، مثل زمانی که شخص برای گذاشتن بعضی چیزها بر روی یک قفسه می چرخد. با این وجود ، درد متناوب سبب فرسوده شدن و پاره شدن ستون فقرات می شود.

شکستگی ها : مهره مخصوصاً برای آسیب های مرتبط ورزشی زخم پذیر است. یک ضربه مؤثر ممکن است منجر به شکستگی های قطعه ای ستون فقرات می شود. در روشی یکسان ، یک استخوان دنبالچه ژیمناست، فیزز و ساکروم هم چنین مستعد شکستگی هستند. تحمل ترک در کمر، یا داشتن یک سقوط سفت، دلیل اصلی شکستگی ستون فقرات است.

بیماری شوئرمن – دلیل این آسیب هنوز ناشناحته است. شامل دو تکه مهره می شود که از هم جدا شده اند، سبب ایجاد فاصله منحنی شکل به سمت خارج در بالای کمر می شود.

آسیب های شانه

مشکل همیشگی قفسه سینه در ژیمناستیک این است که عضله سینه ای بزرگ در مقابل عضله دلتوئید و دو سر سفت و محکم می شود. جدا از این تمرین بیش از اندازه و توسعه و پیشرفت بیش از حد عضله راست شکمی، انعطاف پذیری ضعیف شانه در زنان ژیمناست و محل شروع کار چرخش دهنده خارجی می تواند منجر به آسیب های شانه شود. تمرکز بیشتر بر روی تمرین جبرانی انعطاف پذیری دینامیک احتمالاً محدودیت های شانه را ظاهر می سازد تا وقتی که آسیب واقعاً اتفاق بیفتد.

یک راه حل برای جلوگیری از آسیب شانه این است که جا به جایی ها در شرایط مناسب به آهستگی انجام شود و انعطاف پذیری شانه افزایش یابد. برای مردان ژیمناست ، شانه انعطاف پذیر مهم نیست. تمرین و عملکرد در صحنه ورزش شانه ها را رو به بالا باز می کند، اما این می تواند منجر شود به این که مشکلات مختلف شانه با دامنه حرکتی خیلی زیاد اتفاق بیفتد و کتف چرخش بیش از اندازه داشته باشد. یک مرد ژیمناست که در حال فعالیت ورزشی است یک استرین در کمربند شانه ای اش اتفاق می افتد. تمرین چرخش دهنده ثابت را با خم کردن و دمبل زدن ، کار کردن با عضله عرضی، صفحات فرونتال و ساجیتال انجام دهید که به ثبات شانه کمک می کند. تمرینات هدف را در دلتوئید پشتی و متوازی الاضلاع اضافه کنید که به خنثی کردن تمرین ژیمناستیک و کاهش خطر آسیب کمک می کند. پیشنهاد می شود که مربیان آسیب را خیلی جدی بگیرند، خیلی از آسیب ها در ورزشکاران جوان در دهه سوم و چهارم زندگی شان به عنوان آرتریت خود را نشان می دهد.

آسیب های مچ دست

به میزان زیادی ناشی از وزن سنگین و فشار وارده بر روی مچ دست ژیمناست هاست که باعث می شود مچ دست برای آسیب پتانسیل زیادی داشته باشد. خیلی از ژیمناست ها مچ دست شان را درگیر حرکات انقباضی و سریع می کنند. حمل کردن همه وزن بدن بر روی مچ دست هنگامی که مچ دست به پشت خم شده است برای حمایت از بالانس می تواند منجر به شکستگی، دررفتگی و اسپرین شود که خیلی از آنها با تأثیرات بلند مدت مزمن همراه است. تا موقعی که بیشترین آسیب های ژیمناست ها مثل آسیب ورزش های دیگر اتفاق می افتد، دو آسیب مزمن (خرد شدن یا شکستگی مچ دست و شکستگی فشاری سر بالایی استخوان رادیوس) نیاز به درمان پزشکی خاص و ویژه دارد.

خرد شدن پشت مچ دست

رایج ترین آسیب مچ دست ژیمناست ها، خرد شدن پشتی مچ دست است که زمانی اتفاق می افتد که انتهای استخوان رادیوس به استخوان های مچ دست ضربه می زند (برخورد می کند) مثل زمانی که بر روی دست ها معلق می زنند یا بر روی دست ها راه می روند. این آسیب نتیجه باز شدن پایدار یا کشش بیش از دامنه طبیعی مفصل است که هایپراکستنشن یا باز شدن بیش از اندازه نامیده می شود. هم چنین نیرویی که بر روی مفصل یا استخوان وارد می شود یا نیروی بیش از اندازه محور می تواند باعث ایجاد این شرایط شود. آسیب زمانی بدتر می شود که تمام وزن بدن بر روی مچ ها قرار می گیرد ، مانند زمانی که بالانس همراه با جهش باشد یا بیم بالانس اجرا شود. درد و حساسیت پشت مچ دست که همراه با آسیب است معمولاً فقط بعد از این که برنامه روزانه ژیمناست ها کامل شده باشد فروکش می کند و کاهش می یابد.

صدمه رباطهای مچ دست یک آسیب مچ است که در آن رباطهای مچ دست دچار کشیدگی و گاهی پارگی می شوند. در این آسیب دیدگی استخوانهای مچ دست صدمه ای نمی بینند. پیچ خوردگی مچ دست می تواند ناشی از حرکات تکرار شونده و یا ضربات و کشیدگی های مچ باشد.

در شکستگی مچ دست یک یا چند استخوان مچ دچار شکستگی می شوند. در ساختار مچ دست 8 استخوان کوچک که در دو ردیف افقی 4 تایی ردیف شده اند وجود دارند که این 8 استخوان در بالا به استخوانهای ساعد و در پائین به استخوانهای کف دست توسط رباطها اتصال دارند.

علل صدمات مچ دست

- مهمترین علت صدمات مچ دست سقوط بر روی زمین بصورتی است که روی کف دست بیافتیم.

- همچنین علت مهم دیگری که سبب آسیب مچ دست بخصوص در زنان می شود انجام حرکات مداوم و تکراری است که روی مچ اعمال می شود و سبب بورسیت مچ و سندرم تونل مچ دست می شود که در ادامه به آنها اشاره می شود.

نشانه های آسیب دیدگی مچ دست :

- تورم

- گرمی در مچ

- درد

- تغییر رنگ مچ دست

- کاهش توانایی در حرکات مچ دست

- تغییر شکل واضح

چه موقع به پزشک مراجعه شود

- وجود درد شدید

- وجود تغییر شکل واضح در مچ : احتمال وجود شکستگی مچ یا دررفتگی مچ وجود دارد.

- وجود بی حسی در مچ و دست.

- عدم توانایی در حرکت دادن مچ دست.

- ادامه یافتن درد پس از 24-12 ساعت علی رغم مصرف داروهای ضد درد.

درمان آسیب های مچ دست

درمان در خانه :

- چنانچه بعد از سقوط روی دست دچاردرد و تورم ناحیه مچ شدید اولین کاری که باید انجام داد استراحت دادن به مچ است.

- چنانچه تغییر شکل واضح یا دردخیلی شدید نداشتید می توانید برای کاهش درد از استامینوفن یا ایبوبروفن استفاده لازم است که دست را روی بالش نرمی قرار دهید و به آن استراحت دهید.

- محل آسیب را با یخ سرد کنید. اما یخ را مستقیم روی مچ قرار ندهید. کیسه حاوی یخ را درون حوله ای قرار دهید و حوله را روی مچ دست بگذارید.

- چنانچه علائم آسیب مثل درد یا تورم شدید بیش از یک روز ادامه یافت به پزشک مراجعه کنید.

- چنانچه تغییر شکل واضح یا دردشدید یا بی حسی در دست داشتید مچ را روی یک بالش نرم قرار داده و به پزشک مراجعه کنید.

درمان پزشکی :

- چنانچه در رادیوگرافی مچ دست شکستگی دیده نشود تشخیص پزشک کشیدگی و پیچ خوردگی مچ دست خواهد بود مگر آنکه در لمس قسمت خلفی خارجی مچ حساسیت وجود داشته باشد که از آنجائی که شکستگی این ناحیه می تواند در رادیوگرافی دیده نشود نمی توان شکستگی را رد نمود.

- در موارد پیچ خوردگی مچ دست بر حسب میزان ناراحتی , میزان تورم, میزان محدودیت حرکات مچ و احتمال وجود شکستگی های پنهان ( شکستگی ریزی که در عکس رادیوگرافی دیده نشود ) پزشک میتواند تصمیم بگیرد که از آتل بندی مچ دست استفاده کند. در موارد شک به شکستگی پنهان مچ لازم است طی 10-5 روز آینده از مچ رادیوگرافی مجدد انجام می گیرد.

- در موارد کشیدگی و پیچ خوردگی خفیف مچ هیچ گونه آتل بندی لازم نیست و کمی کاهش فعالیت مچ برای جلوگیری از تشدید درد توصیه می شود.

- بر حسب شدت درد ممکن است داروهای ضد درد تجویز شود.

- اغلب متخصصان فقط یخ درمانی را توصیه می کنند اما برخی معتقدند که می توان بعد از 48 ساعت از گرما درمانی هم استفاده نمود.

- شکستگی های مچ دست بر حسب نوع آن می توانند در همان ویزیت اول درمان شوند یا به پزشک اورتوپد ارجاع شوند.

بورسیت مچ دست :

◄تعریف:بورسها یک کیسه کوچک حاوی مایع هستند که سبب لغزندگی و نرم کردن حرکات تاندونها درمحل مفصل ها می شوند. در اثر حرکات و ضربات تکرار شونده به بورس در آن التهاب رخ میدهد. این امر در کسانی که زیاد بر روی مچ دست اعمال نیرو می کنند مثل رانندگان و سوارکاران و زنان میانسال که زیاد کار خانه انجام میدهند بیشتر رخ میدهد.

◄نشانه ها: دردمچ هنگامی که مچ به سمت عقب خم شود یا هنگام اعمال وزن روی مچ علامت اصلی آن است, گاهی تورم در روی مچ دست وجود دارد.

◄درمان:درمان بر اساس استراحت به مچ و سرما درمانی استوار است, در موارد شدید تر گاهی پزشک از امواج فراصوت یا داروهای ضد التهابی و یا در درجه آخر از تخلیه مایع درون بورس توسط سوزن استفاده می کند.

سندرم تونل مچ دست

◄تعریف:عصب مدین( median nerve) عصبی است که در جلوی مچ دست از داخل یک تونل استخوانی لیفی به نام کارپال تونل عبور می کند و به عضلات جمع کننده انگشتان عصب می دهد و همچنین حس نیمه خارجی کف دست و انگشتان را تامین می کند. التهاب عضلات,تاندونها یا شکستگی در محل تونل کارپال سبب تحت فشار قرار گرفتن این عصب در داخل تونل شده و سبب بروز علایم این سندرم می شود.

◄علایم

یک درد گنگ در مچ و ساعد به همراه درد تیر کشنده به انگشتان یا

یک درد سوزاننده مچ دست به همراه بی حسی در انگشتان شست,اشاره و انگشت میانی

درد معمولا در شب هنگام تشدید می شود

◄درمان

       •استراحت به مچ با استفاده ازمچ بند یا آتل

       •رد ابتلا به دیابت(دیابت از علل مهم این عارضه می باشد)

       •در موارد ملایم استراحت به مچ با آتل بندی و استفاده از داروهای ضد التهابی اساس درمان است

       •در مواردی که علایم پایدار بماند شاید جراحی لازم باشد.

پیگیری

چنانچه طی 5-3 روز دردمچ بطور کامل بهبود نیافت و یا حتی زودتر دچار تشدید علائم یا ایجاد مشکل جدیدی شدید به پزشک مراجعه فرمائید.

پیشگیری

بسیاری از ورزشها مثل اسکیت شما را مستعد آسیبهای مچ می کند بهترین کار برای جلوگیری از آسیب به مچ استفاده از مچ بندهای مناسب و استاندارد می باشد.

پیش آگهی

- اغلب پیچ خوردگی های مچ دست طی 5-3 روز بهبود می یابند.

- در مورد شکستگی ها بر حسب نوع آن پیش آگهی متفاوت است و آنرا میتوانید از پزشک معالج خود بپرسید.

ورم تاندون آشیل :وقتی از تاندون پشت زنو—تاندون آشیل—زیاد استفاده شود، باعث درد و ورم در آن ناحیه خواهد شد. اگر درمان نشود، صدمه سخت تر شده تا حدی که دویدن را به کلی دشوار و غیرممکن می کند. این آسیب بیشتر در موقع دویدن یا پریدنها اتفاق می افتد.

کشیدگی ماهیچه های ران : این عارضه زمانی اتفاق می افتد که هنگام دویدن یکدفعه تغییر جهت بدهید. علائم آن شامل درد عمیق، ورم و گاهی کبودی داخل ران می باشد.

درد و ورم ساق پا :

این عارضه بیشتر برای افرادی اتفاق می افتد که مدتی از ورزش و تحرک دور بوده اند. بالا بردن ناگهانی فشار و شدت تمرینات، پوشیدن کفشهای کهنه و دویدن و پریدن روی زمینهای خیلی سخت نیز ممکن است باعث بروز این عارضه شود.

درد پایین کمر :

اگرچه این عارضه بیشتر در افراد چاق و کم تحرک اتفاق می افتد ولی مهمترین عامل ایجاد این عارضه، انجام غلط و نادرست حرکات کششی است.

رگ به رگ شدن و پیچ خوردگی مچ پا :

می توان گفت این آسیب در ورزش هایی که با دویدن و پریدن سر و کار دارد غیر قابل اجتناب است. این حرکات ممکن است باعث پیچ حوردن مچ پا و گاهی پاره شدن یک تاندون یا لیگامنت شود. با عکسبرداری می توان تشخیص داد که عضو دچار شکستگی شده است یا خیر.

آسیب دیدگی زانو :

آسیب دیدگی زانو %55 آسیب دیدگی های ورزشی را تشکیل می دهد و تقریباً ¼ این مشکلات توسط پزشک جراح ارتوپد برطرف می شود. در این عارضه، استفاده بیش از حد از زانو باعث ناراحتی و آسیب رسیدن به تاندون زیر کاسه ی زانو می شود.

منابع :

1-    آموزش ژیمناستیک ،گردآوری توسط فدراسیون ژیمناستیک آمریکا ،ترجمه محمد همت خواه.

2-    ژیمناستیک و تدریس تربیت بدنی تالیف باربارا چورچر ،ترجمه عبدالله مولیائی.

3-    ژیمناستیک و کودک تالیف علی غفاریان پناهی و غزاله ارزانی.

4-    ژیمناستیک 1 تالیف حمزه دانشمندی.

5 نظر

  1. نظرات کاربران:

       fatemeh در ۱۳۹۵/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۵:۳۱
    مطالب خوب بودن ممنون

       Ava در ۱۳۹۶/۰۲/۲۶ - ۲۳:۰۸:۳۶
    I think this is one of the most significant info for me.
    And i'm glad reading your article. But want to remark on few
    general things, The web site style is perfect, the articles is really great
    : D. Good job, cheers

       Parthenia در ۱۳۹۶/۰۲/۲۸ - ۰۷:۳۵:۱۵
    Excellent pieces. Keep writing such kind of info on your page.
    Im really impressed by it.
    Hey there, You've done a fantastic job. I will
    definitely digg it and in my view recommend to my friends.
    I am confident they'll be benefited from this website.

       Harrison در ۱۳۹۶/۰۳/۲۵ - ۱۶:۳۰:۱۱
    Pretty! This was an extremely wonderful post.
    Many thanks for supplying these details.

       Suzanne در ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۰۶:۰۰:۱۷
    I was recommended this website through my cousin. I am not positive whether this
    put up is written through him as no one else realize such distinct
    about my trouble. You are incredible! Thank you!


    نوشتن دیدگاه