نکات کلیدی برای معلمان کلاسهای چند پایه

نوشته شده توسط:صادق رحمانی | ۰ دیدگاه

 

معلمان    چند    پایه    بخوانند

 

راهبردهایی برای تدریس :

- تدریس به کل دانش آموزان کلاس (موضوع مشترک )

- تدریس انفرادی

- تدریس گروهی

*گروه بندی در کلاسهای چند پایه :

-گروه بندی برپایه ی توانایی مشابه (قوی،ضعیف،متوسط)

- گروه بندی سنی

- گروه بندی براساس سن های متفاوت

- گروه بندی داوطلبانه

- گروه بندی تصادفی

*فنون تدریس در کلاسهای چند پایه:

- فن پرسشگری

-فن تعامل : - تعامل بین معلم ودانش آموز(تعامل یک به یک )

- تدریس همتا (تدریس همشاگردی)

-فن بحث : - کندوی زنبورعسل (وز گروه)

- یورش فکری (طرح خورشیدی)

-فن خودآموزی

*مدیریت کلاسهای چند پایه:

-طرزعمل وقواعد رفت وآمد دانش آموزان :

- اعلام قواعد مربوط به تحرکات درون کلاسی وزمان خروج ازکلاس درصورتنیاز

- طرزعمل وقواعد مربوط به صحبت در کلاس

- طرزعمل وقواعد مربوط به حفظ نظم در کلاس:

نشستن درصندلی ،نگاه کردن به جلو ،کارکردن به آرامی

بلند کردن دست برای اجازه، گوش دادن

-طرزعمل وقواعد مربوط به انجام تکالیف:

- انجام تکالیف معین شده ،رعایت زمان تحویل تکالیف، انضباط در انجام

دادن تکالیف،پرسش به هنگام ابهام.

*روش های تدریس مناسب برای کلاسهای چند پایه:

- روش تدریس بحث گروهی:

از روش های تدریس دانش آموزمحوراست . در این روش دانش آموزان

تلاش زیادی برای فراگیری دانش و مهارت ها و نگرش ها می کنند.

دانش آموزان به نحوی فعال در تدارک زمینه های لازم برای یادگیری تلاش

می کنند . یادگیرندگان از این که می توانند اعلام نظر کنند وبه چالش و

مناظره دست یازند لذت می برند.

آماده سازی دانش آموزان برای شرکت در یادگیری و ایجاد تحریک و

انگیزش در این دانش آموزان و ترغیب دانش آموزان به تحلیل انتقادی

مفاهیم و مهارت ها و نگرش ها و پرورش مهارت همیاری و مشارکت

ارایه راه حل های خلاقانه برای مسایل توسط فراگیران از اهداف

این روش می باشد.

- روش تدریس پرسش وپاسخ:

هدف اساسی این روش تشخیص و تحریک تفکرو توانایی ها و علایق

و تقویت استدلال و سنجشو قضاوت و استفاده از تجارب ودانسته های

گذشته و ایجاد اعتماد به نفس در فراگیران است .در کلاس های چندپایه

پرسش از دانش آموزان پایه های بالاترو جلب توجه سایر دانش اموزان

به پاسخ های ارایه شده می تواند ضمن ارزشیابی از دانسته های قبلی زمینه ساز تدریس و حتی جایگزین تدریس مستقیم به دانش آموزان

پایه های پایین تر شود . سوالات مطرح شده باید برانگیزنده باشد.

- روش تدریس یورش فکری (بارش مغزی):

به معنی بهره گیری از مغز برای یورش بردن به یک مسئله یا پرداختن

به یک موضوع است .استفاده از این روش در کلاس های چندپایه

فرصت اظهارنظر وابراز وجود را به دانش آموزان پایه هایمختلف

می دهدو زمینه ای فراهم می سازد تا دانش آموزان پایه های مختلف

باهم به رقابت گروهی پرداخته و از هم دیگر بیاموزند.

- روش تدریس مبتنی بربازی:

بازی صورت تجربی یادگیری است و به میزان زیادی بخشی ازواقعیت

را تصویر می کشد و ارزش انگیزه آفرینی دارد.راهی آسان برای یادگیری

است و فرصت مشارکت برای دانش آموزان را در فعالیت یادگیریبه

میزان مساوی فراهم می نماید.بازی یادگیری از همشاگردی را ترغیب

می کندو فراگیران از طریق تعامل با یکدیگر می آموزند.آموخته ها و

تجارب خود را به یکدیگر انتقال می دهند .

فرصت این مهم درکلاس های چند پایه بیش از کلاس های تک پایه

مهیا است.

- روش تدریس مبتنی برهمیاری:

یکی از موثرترین و موفق ترین روش های قابل استفاده در کلاس ها

روش تدریس مبتنی برهمیاری می باشد.این روش برای آموزش دروس

گوناگون و موضوعات درسی متفاوت مناسب است. معلم قبل از شروع

کلاس ابزار یادگیری از جمله تقسیم متن به اعضای گروه و آزمون را

آماده می کند.انتخاب گروه های ناهمگن (تندآموز - دیرآموز - متوسط)

برعهده معلم است .

مرحله ی اجرا :هردانش آموز بخش مربوط به خود را می خواند.هرفراگیر

می تواند به اعضای گروه خود درس بدهد.دانش آموزانی که یک بخش

مورد نظر راخوانده درکنار همدیگر جمع شده وبا هم تبادل نظر نموده

ونتیجه را به گروه خود انتقال می دهند. معلم نقش راهنما رابازی

می کند و درپایان آزمون مورد نظر را ارایه می نماید تا افراد براساس

آموخته های گروهی شان پاسخ بدهند.

- روش تدریس مبتنی برایفای نقش:

ایفای نقش به اجرا درآوردن نقش نیست بلکه در جریان آن دانش آموزان

موقعیت ها و ایده ها و مهارت هایی را بررسی کرده وبه کسب وفهم

آن ها اقدام می کنند. این روش سبب سبک فراگیری مهارت های نوین

وتحریک خلاقیت و بهبود ارتباطات و... می شود.

- روش تدریس مبتنی برکاوشگری:

رویارو ساختن مستقیم دانش آموزان با فرآیند های علمی است.دراین

روش فرآیند طولانی یک پژوهش علمی خلاصه تر وبا محدوده زمانی

کوتاه تر مورد توجه قرار می گیرد.

دانش آموزان حق دارند اشتباه کنند

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه