ایدز

نوشته شده توسط:صادق رحمانی | ۰ دیدگاه

بیماری ایدز

درحال‌حاضر، 39 میلیون و 500 هزار نفر در جهان با ویروس اچ‌آی‌وی/ ایدز زندگی می‌کنند. فقط در سال 2006، 4 میلیون و 300 هزار نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند. بنابراین، ایدز مهم‌ترین مشکل بهداشتی جهان و ویروس اچ‌آی‌وی خطرناک‌ترین دشمن بشریت محسوب می‌شود. دهم آذر روز جهانی مبارزه با ایدز است که یادآوری می‌کند ویروس این بیماری همچنان باقی است و مهم‌ترین راه مقابله با آن، پیشگیری از انتقال بیماری است.

به ادامه مطلب مراجعه نمائید

دکتر کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در مراسمی که به مناسبت روز جهانی ایدز در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برپا شده بود، گفت: «بیماری ایدز در دو دهة گذشته بیماری‌ای مردانه بود، درحالی‌که درصد ابتلای زنان به این بیماری در سراسر جهان در حال افزایش است و درحال‌حاضر، 51 درصد مبتلایان را زنان و 49 درصد را مردان تشکیل می‌دهند و این تغییر نسبت مبتلایان عمدتاً مربوط به کشورهای افریقایی است.»

وی اضافه کرد: «در ایران، 95 درصد مبتلایان مرد و 5 درصد زن هستند. این در حالی است که در افریقا، 75 درصد مبتلایان را زنان تشکیل می‌دهند.»

وزیر بهداشت تصریح کرد: «بیماری ایدز در ایران متعلق به گروه‌های خاص (معتادان تزریقی مواد مخدر) است و این گروه مهم‌ترین گروهِ در معرض خطر ابتلاست که با هماهنگی‌های انجام‌شده با قوة قضاییه مقرر شده چنانچه این افراد برای درمان اقدام کنند، مجرم شناخته نشوند و تحت درمان قرار گیرند. در راستای سیاست‌های کاهش آسیب و پیگیری جدی مراقبت‌ها، تشکیل دادگاه‌های درمان‌محور هم پیش‌بینی شده است.»

وی با بیان این مطلب که یکی از راه‌های انتقال بیماری ایدز تماس جنسی است، گفت: «بسیاری از افراد معتاد متأهل‌اند و همسران آنان در معرض ابتلای به بیماری قرار دارند. بنابراین، پیشگیری فعال و مراقبت از این گروه در دوران حاملگی و شروع درمان‌های ضد ویروسی برای پیشگیری از انتقال ویروس از مادر به جنین ضروری است.»

لنکرانی به افزایش راه‌اندازی مراکز گذری (DIC) و مراکز مشاورة بیماری‌های رفتاری (VCT) اشاره کرد و گفت: «اجرای برنامه‌های کاهش آسیب، آموزش به افراد در معرض خطر، ارائة سرنگ و سوزن رایگان، اجرای برنامة درمان نگهدارنده با متادون، و ظرفیت‌سازی برای اینکه افراد بتوانند پس از درمان خودکفا شوند و کار کنند راهکارهای مناسبی برای مبارزه با اعتیاد و کاهش موارد ابتلا به اچ‌آی‌وی/ ایدز است.»

وزیر بهداشت در خاتمه اظهار داشت: «بی‌بندوباری جنسی در جامعه، با مدنظر قرار دادن شیوع اچ‌آی‌وی/ ایدز، زمینة بالقوة خطرناکی را در کشور به‌وجود می‌آورد که برای مقابله با آن، آموزش و اطلاع‌رسانی در زمینة مخاطرات رفتارهای جنسی پرخطر بسیار حائز اهمیت است.»

دکتر عباس صداقت، سرپرست ادارة کنترل ایدز مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، نیز به مناسبت روز جهانی ایدز گفت: «تا پاییز 1385، 13702 نفر مبتلا به اچ‌آی‌وی/ ایدز شناسایی شده‌اند که از این تعداد، 12949 نفر (5/94 درصد) مرد و 753 نفر (5/5 درصد) زن هستند.»

وی تصریح کرد: «بیشترین موارد ابتلا (5/40 درصد) در گروه سنی 25 تا 34 سال است و 4239 مرد و 237 زن مبتلا در این گروه سنی قرار دارند. 31 درصد مبتلایان نیز در طیف سنی 35 تا 44 سال هستند. به عبارت دیگر، 5/71 درصد مبتلایان در گروه سنی 25 تا 44 سال قرار دارند.»

صداقت تأکید کرد: «ویروس ایدز از طریق تماس‌های معمولی نظیر دست دادن، در آغوش کشیدن، روبوسی کردن، عطسه و سرفه کردن، استفاده از توالت و حمام مشترک، استفاده از ظروف و وسایل غذاخوری مشترک، استفاده از استخر عمومی و نیش حشرات منتقل نمی‌شود.»

وی با بیان این مطلب که مهم‌ترین راه انتقال ویروس ایدز در جهان از طریق تماس جنسی است، گفت: «در ایران، 6/64 درصد موارد ابتلا از طریق اعتیاد تزریقی، 4/7 درصد از طریق انتقال جنسی، 8/1 درصد از خون و فرآورده‌های خونی، 5/0 درصد با انتقال از مادر به جنین و 8/25 درصد موارد با علل نامشخص است، لیکن پیش‌بینی می‌شود که بخش اعظم علل نامشخص مربوط به انتقال جنسی باشد که به‌دلیل مسائل فرهنگی و ننگ دانستن جامعه، از ابراز آن خودداری می‌کنند.»

وی با اشاره به اینکه در کشور، 70 مورد ابتلای جنین از مادر گزارش شده است گفت: «با هماهنگی‌های انجام‌شده با دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت، این امکان فراهم شده که از تمامی مادران مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی‌ـ‌درمانی در زمینة رفتارهای پرخطر سؤال شود و اگر مادر یا همسرش به یکی از رفتارهای پرخطر مبادرت داشته باشد، مادر به مراکز مشاوره ارجاع داده شود. در این مراکز به مادران توصیه می‌شود که حتی‌الامکان باردار نشوند یا از روش‌های محافظت فیزیکی نظیر کاندوم استفاده کنند. در صورت بارداری نیز زایمان به صورت سزارین و در یک مرکز مجهز انجام شود. همچنین، با توجه به پوشش گستردة نظام سلامت، امکان تغذیة مصنوعی شیرخوار به‌سهولت فراهم است و تأکید می‌شود که شیرخوار از تغذیه با شیر مادر محروم شود زیرا احتمال انتقال بیماری از طریق شیر وجود دارد.»

سرپرست ادارة کنترل ایدز مرکز مدیریت بیماری‌ها افزود: «بیماری ایدز دارای دورة پنجرة 2 تا 6 ماهه است. بدین معنی که در این دوره، نتیجة تست‌های آزمایشگاهی فرد آلوده منفی است، درحالی‌که ویروس در بدنش مستقر شده و ممکن است سایر افراد را آلوده کند. به این دلیل، امکان بیماریابی فعال ایدز وجود ندارد. از سوی دیگر، بیماری ایدز با رفتارهای پرخطر مرتبط است و این رفتارها با مشاوره شناسایی می‌شوند. بنابراین، زوج‌ها می‌توانند در صورت تمایل به مراکز مشاوره مراجعه کنند که در صورت تشخیص وجود رفتارهای پرخطر، برای آزمایش ارجاع داده می‌شوند و نتایج آزمایش چه مثبت باشد و چه منفی، تحت مراقبت قرار می‌گیرند چرا که وجود رفتار پرخطر تأیید شده و باید امکان بررسی‌های بعدی فراهم شود.»

وی آموزش جوانان را مهم‌ترین راه مقابله با بیماری ایدز دانست و افزود: «واقعیت این است که بروز رفتارهای پرخطر جنسی در جامعه اجتناب‌ناپذیر است چرا که جوان‌ها، به‌دلیل شور و اشتیاقی که دارند، در معرض آزمودن رفتارهای پرخطر هستند. بنابراین، در کنار تقویت آموزه‌های دینی و اعتقادات مذهبی، محافظت شخصی را به آنها بیاموزیم و به آنان آگاهی دهیم که رفتارهای جنسی محافظت‌نشده چه خطراتی به دنبال دارد، مصرف مواد محرک چه خطری دارد و... . مصرف مواد محرک، قدرت تصمیم‌گیری را از فرد سلب و وی را به رفتارهای پرخطر تشویق می‌کند.»

صداقت اضافه کرد: «دورة نوجوانی و جوانی زمان شکل‌گیری شخصیت افراد است. پس در این سنین، "نه گفتن" به رفتارهای پرخطر را به آنان بیاموزیم، آنها را به اعتقادات و توانمندی‌های فکری مسلح کنیم و در نهایت، مهارت‌های محافظت از خودشان در برابر آسیب‌های اجتماعی، و روش‌های پرهیزمدار را به آنها یاد دهیم. اینکه در صورت مواجهه با این خطرات، چه تدابیری بیندیشند، چه امکاناتی در اختیارشان قرار می‌گیرد و با چه روش‌هایی می‌توانند از میزان آسیب به خود بکاهند.»

صداقت خاطرنشان کرد: «بحث انکار و اعمال تبعیض در مورد بیماران در خانواده و جامعه ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد. نباید فکر کنیم که این بیماری متعلق به من و خانوادة من و جامعة من نیست، یا محال است من یا شریک زندگی‌ام به این بیماری مبتلا شویم و... . به عمل نیاوردن احتیاط‌های لازم و تن دادن به رفتارهای پرخطر هر فردی را در معرض ابتلا به بیماری قرار می‌دهد و مبتلایان نباید بیماری خود را کتمان کنند.»

وی ادامه داد: «اعمال تبعیض در مورد مبتلایان باعث مخفی‌تر شدن این جمعیت می‌شود و بیماران را از خدمات دور نگه می‌دارد. مطالعات نشان داده که اعمال تبعیض و ننگ قلمداد کردن بیماری سبب امتناع بیماران از ابراز بیماری و سلطة تفکرات و رفتارهای ضداجتماعی بر آنها می‌شود و فرد مبتلا، خود به اشاعة بیماری در سطح جامعه کمک می‌کند. درحالی‌که حمایت‌های اجتماعی سبب توانمندی افراد مبتلا به بیماری و انتقال اطلاعات لازم در زمینة انتقال و پیشگیری از بیماری به سایر افراد جامعه می‌شود. بنابراین، نباید فردی به‌دلیل ابتلا به ایدز از تحصیل و شغل و خدمات بهداشتی‌ـ‌درمانی و اجتماعی محروم شود.»

سرپرست ادارة کنترل ایدز تأکید کرد: «برای محافظت از خود و خانواده‌مان در برابر بیماری ایدز، باید در هنگام تجرد پرهیزمدار و در هنگام تأهل پایبند و متعهد به خانوادة خود باشیم.»

دکتر پرویز افشار، معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌های کشور، در حاشیة برگزاری این مراسم گفت: «بیماری ایدز ظرف سه سال گذشته به‌طور کامل در زندان‌های کشور مهار شده است و با اجرای برنامه‌های کاهش آسیب و درمان اعتیاد، این بیماری معضل بزرگ نظام زندانبانی کشور نیست.»

وی در خصوص میزان ابتلای زنان زندانی به بیماری ایدز گفت: «برای بررسی میزان ابتلای زنان زندانی به ویروس اچ‌آی‌وی مطالعه‌ای انجام نشده است. لیکن، به منظور بررسی روند اپیدمیولوژیک بیماری، سالانه تعدادی نمونة بدون نام و بدون تفکیک جنسی از زندانیان گرفته می‌شود که نشان داده 4/4 درصد افراد زندانی سابقة رفتارهای پرخطر نظیر تزریق مشترک، خالکوبی، رفتارهای جنسی محافظت‌نشده، و دریافت خون و فرآورده‌های خونی و سابقة جراحی داشته‌اند.»

وی تصریح کرد: «جمعیت زنان زندانی کشور بسیار کم است و زنان 5/3 درصد جمعیت کل زندان‌های کشور را تشکیل می‌دهند.»

افشار شایع‌ترین جرم‌های زندانیان را جرایم مرتبط با مواد مخدر عنوان کرد و افزود: «45 درصد جمعیت کل زندان‌های کشور جرایم مرتبط با مواد مخدر دارند که این رقم در مردان 45 الی 46 درصد و در زنان حدود 30 و اندی درصد است. اگر اعتیاد را هم جزو جرایم مرتبط با مواد مخدر بدانیم، این آمار نشان می‌دهد که میزان اعتیاد در زنان زندانی پایین‌تر از مردان است.»

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه